12.1.2023. – Od 1384 pružna prijelaza u Hrvatskoj, 60 posto ih je osigurano samo znakom; objavljeno koliko je bilo nesreća u posljednje četiri godine


U prethodne gotovo četiri godine na željezničko-cestovnim prijelazima u Hrvatskoj u 123 nesreće poginulo je 29 ljudi. Od ukupno 1384 prijelaza, njih gotovo 60 posto osigurano je samo znakom, a u periodu 2018. – 2022. samo na 64 prijelaza postavljene su svjetlosno-zvučna signalizacija i rampe. Planovi HŽ Infrastrukture otkrivaju da bi na isti način u narednih pet godina trebalo biti osigurano još stotinjak prijelaza

Bio je četvrtak 15. rujna prošle godine u 9.29 kada je putnički vlak na željezničko-cestovnom prijelazu (ŽCP) u Bolfanu u Varaždinskoj županiji naletio na osobni automobil. Na licu mjesta poginuli su majka (27) i sin (4) dok je u koprivničkoj bolnici sat kasnije ozljedama podlegla četverogodišnja djevojčica. Dvadesetosmogodišnji suvozač iz automobila jedini je preživio. Bila je to jedna od najtežih nesreća koje su se dogodile na nekom ŽCP-u u periodu 2018.- 10/2022. A bilo ih je ukupno 123 i u njima je smrtno stradalo 29 osoba te je teže ozlijeđeno njih 26.

Na istom mjestu u svibnju 2019. putnički vlak naletio je na osobni automobil kojim je upravljala 55-godišnja vozačica. Srećom, ova nesreća prošla je bez ozlijeđenih i smrtno stradalih. Spomenuti ŽCP je pregledan, ali osiguran samo znakom ‘stop’ i Andrijinim križem. Od 1384 prijelaza u Hrvatskoj, njih je 872, odnosno 60 posto, osigurano samo na taj način.

Svjetlo, zvuk i polubranik ima 408 prijelaza, odnosno 28 posto, dok je treća najzastupljenija grupa osiguranja svjetlo i zvuk – na 130 prijelaza. Međunarodna statistika otkriva da su u čak 98 posto slučajeva nesreće na željezničko-cestovnim prijelazima posljedica toga što sudionici u cestovnom prometu zanemaruju te ne poštuju prometne znakove i prometnu signalizaciju.

U ‘Programu rješavanja ŽCP-a i pješačkih prijelaza preko pruge za razdoblje 2023. – 2027.’, koji je u javno savjetovanje prije nekoliko dana pustilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, navodi se da se prijelaz u Bolfanu nalazi na listi, s njih još 32, koji su planirani za prijavu i financiranje iz fonda EU-a. Kada i ako se odobre sredstva, sva 33 prijelaza trebala bi biti osigurana svjetlosno-zvučnim signalima i polubranicima.

To je nastavak pripreme za rješavanje novih 95 željezničko-cestovnih prijelaza financiranjem iz fondova EU-a, a realizacija se očekuje u narednom petogodišnjem razdoblju. Od njih 95, za 69 proveden je postupak javnog nadmetanja za izvođenje radova. Istaknuto je i da se 31 prijelaz planira učiniti sigurnijim iz vlastitih sredstava ili kredita, za što su pokrenuti pripremni postupci.

Prema podacima iz spomenutog programa u periodu 2018. – 2022., na 64 željezničko-cestovna prijelaza postavljeni su svjetlosno-zvučna signalizacija i polubranici, a 19 ih je ukinuto ili zatvoreno, od čega je osam denivelirano gradnjom nadvožnjaka.

IZVOR

Comments are closed.